Sobota 17. september 2022 meniny: Olympia

Sobota 24. týždňa v Cezročnom období [Zelená]
alebo Svätého Róberta Bellarmína, biskupa a učiteľa Cirkvi [Biela]
alebo Svätej Hildegardy z Bingenu, mníšky, učiteľky Cirkvi [Biela]
alebo Preblahoslavenej Panny Márie v sobotu [Biela] (ľubovoľná spomienka)

Féria:

1 Kor 15, 35-37. 42-49

Ž 56, 10. 11-12. 13-14

R.: Budem kráčať pred Bohom vo svetle žijúcich.

Lk 8, 4-15

Aleluja, aleluja, aleluja. Blahoslavení sú tí, čo zachovávajú Božie slovo v dobrom a šľachetnom srdci a s vytrvalosťou prinášajú úrodu.

Na omšu o svätej Hildegarde z Bingenu:

Pies 8, 6-7

Ž 45, 11-12. 14-15. 16-17

R.: Ženích prichádza, vyjdite v ústrety Kristu Pánovi!

Mt 25, 1-13

Aleluja, aleluja, aleluja. Blahoslavení čistého srdca, lebo oni uvidia Boha.

Féria:

Čítanie z Prvého listu svätého apoštola Pavla Korinťanom 1 Kor 15, 35-37. 42-49

Seje sa porušiteľné, vstáva neporušiteľné

Bratia, niekto povie: „Ako vstanú mŕtvi? V akom tele prídu?“ Hlupák! Čo ty seješ, neožije, ak prv neodumrie. A čo seješ, neseješ budúce telo, ale holé zrno, či už pšeničné alebo nejaké iné.

Tak je to aj so zmŕtvychvstaním: seje sa porušiteľné, vstáva neporušiteľné; seje sa potupené, vstáva slávne; seje sa slabé, vstáva mocné; seje sa telo živočíšne, vstáva telo duchovné.

Ak jestvuje živočíšne telo, jestvuje aj duchovné. Tak je aj napísané: „Prvý človek, Adam, sa stal živou bytosťou;“ posledný Adam oživujúcim Duchom.

Ale nie je prv duchovné, lež živočíšne, až potom duchovné. Prvý človek zo zeme je pozemský, druhý človek je z neba. Aký je ten pozemský, takí sú aj ostatní pozemskí; a aký je nebeský, takí sú aj ostatní nebeskí.

A ako sme nosili obraz pozemského, tak budeme nosiť aj obraz nebeského.

Počuli sme Božie slovo.

R.: Budem kráčať pred Bohom vo svetle žijúcich.

Responzóriový žalm Ž 56, 10. 11-12. 13-14

Vtedy moji nepriatelia ustúpia, †
ešte v ten deň, keď budem volať: *
áno, viem, že ty si môj Boh. R.
Na Boha, ktorého slovo velebím, *
na Pána, ktorého slovo velebím,
na Boha sa ja spolieham *
a nebojím sa; veď čože mi môže urobiť človek? R.
Bože, ešte mám splniť sľuby, čo som tebe urobil; *
obety chvály ti prinesiem,
lebo ty si mi život zachránil pred smrťou †
a nohy pred pádom, *
aby som kráčal pred Bohom vo svetle žijúcich. R.

Aleluja, aleluja, aleluja. Blahoslavení sú tí, čo zachovávajú Božie slovo v dobrom a šľachetnom srdci a s vytrvalosťou prinášajú úrodu.

Čítanie zo svätého evanjelia podľa Lukáša Lk 8, 4-15

Ktoré padlo do dobrej zeme, to sú tí, čo zachovávajú slovo a s vytrvalosťou prinášajú úrodu

Keď sa k Ježišovi zišiel veľký zástup a prichádzali k nemu ľudia zo všetkých miest, povedal v podobenstve: „Rozsievač vyšiel rozsievať semeno. Ako sial, jedno zrno padlo na kraj cesty. Tam ho pošliapali a nebeské vtáky pozobali. Druhé padlo na skalu. Vzišlo a uschlo, lebo nemalo vlahy. Iné zasa padlo do tŕnia, ale tŕnie rástlo s ním a udusilo ho.

Iné zrno padlo do dobrej zeme. Vyrástlo a prinieslo stonásobnú úrodu.“

Keď to povedal, zvolal: „Kto má uši na počúvanie, nech počúva.“

Jeho učeníci sa ho pýtali, aké je to podobenstvo.

On im povedal: „Vám je dané poznať tajomstvá Božieho kráľovstva. Ostatným hovorím len v podobenstvách, aby hľadeli, ale nevideli, aby počúvali, ale nechápali.

Podobenstvo znamená toto: Semeno je Božie slovo.

Na kraji cesty, to sú tí, čo počúvajú, ale potom prichádza diabol a vyberá im slovo zo srdca, aby neuverili a neboli spasení.

Na skale, to sú tí, čo počúvajú a s radosťou prijímajú slovo, ale nemajú korene, veria len na čas a v čase skúšky odpadajú.

Ktoré padlo do tŕnia, to sú tí, čo počúvajú, ale starosti, bohatstvo a rozkoše života ho postupne udusia a oni neprinesú úrodu.

A ktoré padlo do dobrej zeme, to sú tí, čo počúvajú slovo, zachovávajú ho v dobrom a šľachetnom srdci a s vytrvalosťou prinášajú úrodu.“

Počuli sme slovo Pánovo.

Na omšu o svätej Hildegarde z Bingenu:

Čítanie z Piesne piesní Pies 8, 6-7

Láska je mocná ako smrť

Pritisni si ma na srdce sťa prsteň, ako pečať na svoje rameno, lebo láska je mocná ako smrť a vášeň tvrdá ako podsvetie. Jej páľa – to ohňa plápoly a božské plamene.

Ani veľké vody lásku neuhasia a rieky ju neodplavia. A keby niekto za lásku ponúkol všetko, čo má v dome, len by sa opovrhlo ním.

Počuli sme Božie slovo.

R.: Ženích prichádza, vyjdite v ústrety Kristu Pánovi!

Responzóriový žalm Ž 45, 11-12. 14-15. 16-17

Čuj, dcéra, a pozoruj, nakloň svoj sluch, *
zabudni na svoj ľud a na dom svojho otca.
Sám kráľ zatúžil za tvojou krásou; *
on je tvoj Pán, vzdaj mu poklonu. R.
Veľmi vznešená je dcéra kráľovská vnútri, *
jej odevom sú zlaté tkanivá.
V pestrom rúchu ju vedú ku kráľovi; *
za ňou ti privádzajú panny, jej družice. R.
Sprevádza ich jasot radostný, *
tak vstupujú do kráľovského paláca.
Miesto tvojich otcov zaujmú tvoji synovia; *
urobíš ich kniežatami nad celou zemou. R.

Aleluja, aleluja, aleluja. Blahoslavení čistého srdca, lebo oni uvidia Boha.

Čítanie zo svätého evanjelia podľa Matúša Mt 25, 1-13

Hľa, ženích prichádza, vyjdite mu v ústrety

Ježiš povedal svojim učeníkom toto podobenstvo: „Nebeské kráľovstvo sa bude podobať desiatim pannám, ktoré si vzali lampy a vyšli naproti ženíchovi. Päť z nich bolo nerozumných a päť múdrych. Nerozumné si vzali lampy, ale olej si so sebou nevzali. Múdre si vzali s lampami aj olej do nádob.

Keď ženích neprichádzal, všetkým sa začalo driemať a zaspali. O polnoci sa strhol krik: ‚Ženích prichádza, vyjdite mu v ústrety!‘

Všetky panny sa prebudili a pripravovali si lampy.

Tu nerozumné panny povedali múdrym: ‚Dajte nám zo svojho oleja, lebo naše lampy hasnú.‘

Ale múdre odvetili: ‚Aby azda nebolo ani nám ani vám málo, choďte radšej k predavačom a kúpte si!‘

No kým išli kupovať olej, prišiel ženích a tie, čo boli pripravené, vošli s ním na svadbu a dvere sa zatvorili.

Napokon prišli aj ostatné panny a vraveli: ‚Pane, Pane, otvor nám!‘

Ale on im povedal: ‚Veru, hovorím vám: Nepoznám vás.‘

Preto bdejte, lebo neviete ani dňa ani hodiny.“

Počuli sme slovo Pánovo.